Terugblik
Vivaldi en Bach waren deze keer uitverkoren om vertolkt te worden door Tricinium, voor een volle kerk, en met groot succes.
De dirigent, Johan de Keizer is de uitdaging aangegaan om het vijfstemmige Magnificat van Johan Sebastiaan Bach in te studeren. Bach componeerde het in Leipzig in 1723.
Voor de pauze was het ook genieten geblazen bij Vivaldi’s Gloria, een lichter werk, dat in 1708 in Venetië werd gecomponeerd.
Het concert werd gegeven in de PKN (gereformeerde) kerk in Nieuwkoop.
Vier jonge solisten waren uitgenodigd, die alle vier in Tilburg zijn afgestudeerd, en al geregeld optreden in Brabant en België. Het zijn Enide Lebrocquy, sopraan, Boukje van Gelder, mezzosopraan, Gert-Jan Verbueken, tenor en Theo Decloedt, bas-bariton. Deze jonge talentvollebas voegde zich al prachtig bij de andere stemmen. Zij waren te horen in de solo’s, duetten en kwartetten.
Daarnaast is Marlies van Gangelen, hoboïste na de studie aan de Guildhal school in Londen, er weer bij. Ondanks haar drukke werkzaamheden als professioneel soliste en ensemblespeelster. En de cello werd bespeeld door Gert-Jan Verbueken.
Tricinium werd zoals altijd uitstekend begeleid door Jaco Kruijswijk op de vleugel.
In Vivaldi’s Gloria tilden de sopraan en alt solist met het duet Laudamus te en de solo Domine deus met hun lichte en heldere stemmen het concert op een hoger plan, terwijl de begeleiding van hobo en cello van grote meerwaarde was. Verfrissend hoe die klanken zich samenvoegden.
Het Magnificat begon voorzichtig, maar al snel straalde het koor. Ondanks de nog snellere meerstemmige loopjes. Enkele hoogtepunten: Omnes generationes van het hele koor plus hobo, cello en piano; het duet Et misericordia van alt en tenor en het lastige Suscepit. Dit vrouwenkoor ( 3 stemmig) werd ontzettend mooi in baroksfeer gezongen.
Het is een cliché, maar clichés zijn altijd waar: de thuisblijvers (gelukkig waren dat er weinig) hebben ongelijk gekregen: dit bijzondere barokconcert mochten ze niet missen!
Onderstaande foto's zijn van de uitvoering. Door er op te klikken worden ze groot vertoond.
Foto's: Jan van Egmond |
Over het Concert
Na in het voorjaar de Johannes Passion van J.S. Bach met succes te hebben uitgevoerd komt ook het komende concert van Tricinium voort uit de 18e eeuw, namelijk de periode van de barok muziek. Deze keer het Gloria van A. Vivaldi en het Magnificat van J.S. Bach.
Lichte transparante muziek, bijna klankschilderingen met een sfeer die u ook terugvindt in de poster.
Het Gloria werd gecomponeerd in Venetië rond 1708, het Magnificat in 1723 in Leipzig. Deze klassieke muziek doet door zijn frisse klanken bijna modern aan.
Met het vijfstemmige Magnificat van J.S.Bach wordt veel geëist van koor, solisten, begeleiding en dirigent. Maar het enthousiasme in het koor is groot.
Vier enthousiaste solisten laten hun mooie jonge stemmen horen in de prachtige solo’s, duetten en kwartetten.
Sopraan: Enide Lebrocquy
Tenor: Gert-Jan Verschueren
Mezzospraan: Boukje van Gelder
Bas-bariton: Theo Decloedt
Alle vier zijn afgestudeerd in Tilburg. Ze treden regelmatig op in Brabant en België.
U zult zeker genieten van de wijze waarop de solisten deze barokmuziek zullen presenteren. Gert-Jan Verschueren is tevens als cellist te horen..
Marlies van Gangelen, hoboïste, heeft Tricinium al meerdere keren begeleid. Zij kreeg in 2012 een studiebeurs voor de bekende Guildhall School in Londen. Na terugkeer in Nederland speelt zij in diverse professionele ensembles en treedt zij daarnaast ook op als solist.
Jaco Kruijswijk, onze vaste pianist, bespeelt de vleugel. U zult zeker genieten van zijn bijzonder mooie begeleiding.
Het geheel staat onder leiding van dirigent Johan de Keizer.
Over de medewerkenden
Enide Lebrocquy: Sopraan
Enide studeerde in 2018 af aan het Fontys conservatorium in Tilburg, waar ze momenteel haar studie verder zet in de master bij Sinan Vural en Margriet van Reisen. Haar externe docenten zijn Johannette Zomer, Griet De Geyter en Jan Van Elsacker.
Als solist was Enide te horen in verschillende bekende en minder bekende oratoria. Ze werkt regelmatig samen met dirigenten als Geert van den Dungen, Ruud Huijbregts, Louis Buskens, Ramon van den Boom … Daarnaast is ze ook actief binnen de kamermuziek en organiseert ze haar eigen projecten. In 2017 richtte ze het trio TriDvaRas op en ze werkt regelmatig samen met Maurick Reuser (piano).
In 2016 won ze de eerste prijs in het Bach Vocalistenconcours Brabant.
Boukje van Gelder: Sopraan
Vanaf dat Boukje van Gelder kon spreken, begon ze ook met zingen. In eerst instantie zong ze met haar moeder achter de piano, maar vanaf haar zestiende nam ze ook zanglessen. Na haar Bachelor Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht besloot ze naar het conservatorium te gaan om zich zoveel als mogelijk te verdiepen in zingen en muziek. In 2017 studeerde zij als mezzosopraan af aan de Fontys Hogeschool voor de kunsten en werd ze toegelaten tot de Master aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daar studeert zij nu bij Catrin Wyn-Davies.
Boukje was onder andere als altsolist te horen in Bachs Hohe Messe, Johannes Passion en Matthaüs-Passion en het Requiem van Mozart. Naast haar werk als solist zingt Boukje graag in ensembles en geeft zij zanglessen in Den Haag en Delft.
Gert-Jan Verbueken: Tenor en cellist
Gert-Jan is gebeten door de muziekmicrobe. Als kleine jongen startte hij met cellolessen aan de muziekacademies van Antwerpen en Lier en al snel was muziek een van de centrale punten in zijn leven. Spelend in verschillende ensembles of dirigerend op zijn slaapkamer, het was muziek wat de klok sloeg.
Gert-Jan studeerde cello bij France Springuel en Justus Grimm aan het Conservatorium van Antwerpen. Nadien behaalde hij daar ook zijn masterdiploma directie bij Luc Anthonis. Momenteel zit Gert-Jan in zijn laatste jaar van de masteropleiding zang in Tilburg. Hij volgt o.a. les bij Sinan Vural, Stephan Adriaens, Xenia Meijer, Jan Van Elsacker en Marcel Beekman.
Als muzikant is Gert-Jan op veel fronten actief. Hij speelt cello in het ensemble TriDvaRas, dirigeert verschillende koren en is regelmatig te horen als solist.
Theo Decloedt: Bas
Theo begon in 2013 met zingen in het Haarlems Studentenkoor o.l.v. Reyer Ploeg. Dat beviel hem zo goed dat hij tijdens de eindstage van zijn bachelor Psychobiologie aan de UvA geregeld heen en weer rende tussen onderzoeksgroep en verschillende projectkoren.
Na intensieve begeleiding van Gulian van Nierop werd Theo in 2015 in Utrecht aangenomen voor de vooropleiding bij Jón Þorsteinsson. Pipet werd stemvork.
Ondertussen studeert Theo in het tweede jaar van de Academy of Music and Performance Arts (voorheen conservatorium Tilburg) bij Sinan Vural. Naast zijn passie voor klassieke solo- en ensemblezang richt hij zich op de samenwerking met dans- en theatermakers in interdisciplinaire projecten.
Marlies van Gangelen: hobo
Marlies van Gangelen (1988) is oprichtster van het Nederlandse experimentele ensemble PERFORATOR en hoboïste bij het Europese gezelschap Stargaze. Als lid van het laatstgenoemde ensemble trad ze op met onder meer Terry Riley, Philippe Jaroussky, Bill Frisell en Nils Frahm, en concerteerde ze in de zalen Royal Albert Hall Londen, Elbphilharmonie Hamburg en de Philharmonie in Parijs.
Na het behalen van haar bachelor diploma klassieke hobo aan het Conservatorium van Amsterdam verhuisde Marlies naar Londen voor een master aan de Guildhall School for Music and Drama (2012-2014). Tijdens deze master richtte zij zich op het onderzoeken van creatieve en artistieke processen en ontplooide zij zich als componist, artistiek leider, improvisator en performer.
Tijdens haar verblijf in Londen speelde zij bij het London Improvisers Orchestra (2013-2014) en werkte ze samen met de Engelse muzikant Damon Albarn (bekend van Blur en Gorillaz) in het collectief Africa Express. Marlies studeerde in 2014 af van Guildhall met een compositie voor “deconstructed oboe”. De examencommissie oordeelde het concept achter haar project als “exceptionally beautiful idea”, de compositie zelf werd gewaardeerd met “strong”.
Jaco Kruijswijk: vleugel
Meer informatie vind u HIER.
Johan de Keizer: dirigent
Meer informatie vindt u HIER.