Hier vindt u informatie over het concert
een project op uitnodiging van de Stichting "Zet Nieuwkoop op de Kaart".
Het concert heeft inmiddels plaatsgevonden. Een eerste impressie vindt u HIER.
Klik op de poster om deze als PDF te downloaden
Hieronder kunt u lezen hoe Johan de Keizer, dirigent en creatief vormgever, het concert "Een Waaier van Kaarten" zijn uiteindelijke vorm heeft gegeven.
"De stichting "Zet Nieuwkoop op de Kaart " stelde mij de vraag of het leuk zou zijn de opera La Pique Dame van Tsjaikovski uit te voeren. Helaas moest ik vaststellen dat dit niet haalbaar was vanwege hoge productie kosten en het zware karakter van de opera. Het verhaal Schoppenvrouw van Poesjkin gaf mij wel de inspiratie om verder te zoeken.
De overeenkomsten tussen Rachmaninoff en Tsjaikovski zijn bekend en zo kwam ik terecht bij de overeenkomsten van Tsjaikovski met de muziek van Verdi en Bizet. Muzikale beïnvloeding is heel normaal, maar bij deze opera van Tsjaikovski is het wel heel duidelijk. Via Saint Saens kwam Tsjaikovski in aanraking met Carmen in Parijs en was zeer enthousiast. Dit is o.a. duidelijk merkbaar bij het openingskoor "We are soldiers" voor kinderen. Het idee was geboren: "Een Waaier van Kaarten" naar het thema van genoemde opera's.
Het verhaal is als volgt:
Lisa is de kleindochter van een gravin. Zij zal zich gaan verloven met Prins Yeletski. Graaf Tomsky vertelt in een aria het verhaal dat die gravin in Parijs rijk is geworden met kaartspelen. Ze heeft een magisch geheim. Dit verhaal inspireert Herman. Herman is een arme soldaat, die alles van kaartspelen afweet en het spel volledig beheerst, maar geen geld heeft om in te zetten. Hij bedenkt een plan dat via de hem niet ongenegen Lisa moet worden volbracht. Hij dringt het kasteel binnen en probeert Lisa in haar kamer te verleiden: Song "Only a Kiss". Herman hoopt daarmee dicht bij de gravin te zijn om zo achter haar geheim te komen.
Herman wordt voor zijn nietsontziende ambitie gewaarschuwd in het koor "De Storm" en het lied van de waarzegsters in de "Gipsysong".
Na het mooie sprookje van "Daphne en Chloë" (het verhaal vindt u bij "achtergronden") droomt de gravin over haar prachtige tijd in Parijs, waarbij het sfeerbepalende lied "Habanera" klinkt.
Het lukt Herman om bij de gravin binnen te komen, waarop de oude gravin vreselijk schrikt en na korte tijd sterft. Gelukkig krijgt Herman in een latere droom over de gravin toch nog haar geheim te horen. Het gaat daarbij om een drie, een zeven en een aas.
Terwijl het lied "Let it Rain" gezongen wordt, wil hij met die kaarten een groots kaartspel winnen en schatrijk worden. Hij komt ver met twee van zijn drie kaarten. Maar helaas. Zijn laatste geheime kaart is een Aas, die echter door een sluwe glimlach van de overleden gravin in een Schoppenvrouw veranderd blijkt te zijn. Herman verliest daardoor het kaartspel, zijn geld en zijn geliefde.
Het slotkoor "Oh Fortuna" verwijst naar het wentelrad van het fortuin uit de Carmina geschriften."
Johan de Keizer
Op zaterdag 17 november a.s. vindt het concert om 14.00 uur en 20.15 uur plaats in de Gereformeerde Kerk aan de Achterweg in Nieuwkoop. Meer informatie, bijvoorbeeld over de kaartverkoop, vindt u op deze website.
PROGRAMMA:
Gezongen wordt: | Uit: | Uitvoerenden/Personage: | |
Akte 1, Scene 1.: | |||
1. | Just a kiss | Marble | |
Verteller | |||
2. | We are soldiers | Carmen | Marble |
Verteller | |||
3. | Wandelaarskoor | La Pique Dame | Koor |
4. | Gipsy Song | Carmen | Frascuita, Mercedes, Carmen |
Verteller | |||
5. | Ballade | La Pique Dame | Graaf Tomsky |
6. |
How Quickly (The Storm) - Death's Warning |
La Pique Dame | Herman |
Verteller | |||
Scene 2 | Verteller | ||
7. | Verlovingsaankondiging La Pique Dame | Lisa, Pauline | |
8. | Romance | Pauline, Girlfriends | |
Verteller | |||
9. en 10. | Herman verklaart zijn liefde aan Lisa | Herman, Lisa | |
Akte 2: | |||
11. | Drie kaarten | ||
Verteller | |||
12. | The faithful Shepherdness: | ||
Dorpsdans: Besides this peaceful streamlet | Koor en ballet | ||
Piratendans en duet | Daphne en Cloë | ||
Which husband shall it be | Pluto en Daphne | ||
I ask no wedding present | Cloë | ||
His doubts and fears | Koor | ||
The sun on them is shining | Koor en ballet | ||
PAUZE |
|||
Verteller | |||
13. | Hail to thee, Yekaterina | La Pique Dame | Koor |
Verteller | |||
14. | Slaapkamer van de Gravin | Herman, Gravin, Lisa en hofdames | |
15. | Habanera | Carmen | Koor en Carmen |
Verteller | |||
Akte 3: | Verteller | ||
16. | Vol verwachting | La Pique Dame | Lisa |
17. | Scheiding | La Pique Dame | Lisa, Herman |
In de Pub | |||
18. | Libiamo | La Traviata | Alfred, Gaston, Flora, Violetta, Marquis, koor |
Verteller | |||
19. | Let it rain | La Pique Dame | Tomsky en koor |
Verteller | |||
20. | O Fortuna | Carmina Burana | Koor |
Solisten: | ||
Sopraan | Martha Bosch | in de rol van Lisa, Cloë en Violetta |
Mezzo-sopraan, alt | Yvonne Kok | in de rol van Pauline, Daphne, Gravin, Flora en Carmen |
Tenor | Richard Prada | in de rol van Herman en Alfred |
Bas | Gerard Legeland | in de rol van Tomsky, Plutus en Marquis |
Koren: | ||
Projectkoor | ||
Marcando |
Corrine v.d.Berg Vonne Carlier Judith Ran Stephanie Pietersen Lisa Bosma Marleen Stokman |
|
Marble | ||
Ballet: |
Balletschool Sietske van Kan |
|
Musici: | ||
Aan de vleugel |
Jelena Popovic (slotstuk) |
|
Magic accordeon | Hans Pijlman | |
Hobo | Gerlieke Aartsen | |
Fluit | Rozemarijn van Egeren | |
Slagwerk | Paul van Kan | |
Gitaar | Ton Vendel ( bij jeugdkoor) | |
Vertellers: |
Pim Pijlman Hiske Brenkman |
|
Teksten: | Rina Engberts | |
Ontwerp en algehele leiding: |
Johan de Keizer |
Het sprookje van Daphne(Daphnis) en Cloë
'Daphnis en Chloë' werd rond de tweede eeuw na Chr. geschreven door de Lesvoriaanse schrijver Longos. Het is het verhaal over twee herderskinderen die verliefd op elkaar worden. Uiteraard gaat hun vereniging niet zonder problemen. Niet alleen moeten de twee jongeren uitvinden hoe de liefde wordt bedreven, maar ze worden ook regelmatig belaagd door jaloerse aanbidders.
En hoe mooi het platteland ook was, overal loerde in die tijd gevaar: Daphnis werd door piraten ontvoerd en later door boze jonge mannen. Ook de goden, hoewel in mindere mate dan in de mythen, spelen mee in deze allereerste herdersroman. Vooral Pan, god van de wouden en van de herders, krijgt veel aandacht. Hij redt Chloë uit handen van de piraten, die na de ruzie met Daphnis werden verdreven en terugkwamen per schip om een inval te doen, en Chloë en haar schapen ontvoerden.
Wanneer je naar de vrolijke beelden kijkt, raak je vast vertederd door het verhaal over de verliefde herders Daphnis en Chloë. Het verhaal klinkt als een sprookje, want Chloë en Daphnis werden allebei te vondeling gelegd en opgevoed als arme herders. Aan het eind van het verhaal bleken ze van rijke komaf te zijn. In andere sprookjes trouwt dan het arme kind met een rijke prins of prinses. In het geval van Chloë en Daphnis konden ze dankzij hun gelijkwaardige afkomst met elkaar trouwen. Hun huwelijk werd bezegeld in alle pracht en praal van die tijd.